Historien om Sunde Innebandyklubb

Det var en gang en innebandyklubb som ble til:
Det var en gang en guttegjeng fra Sunde som elsket å spille innebandy. De trasket lovløse rundt i gatene og alt de tenkte på var å spille. Året var 1992, dagen var 29. april og tankene ble til virkelighet, gutta bestemte seg for å stifte en egen klubb, Sunde Innebandyklubb. Lite ante de den gangen at denne avgjørelsen kom til å påvirke dem resten av livet. Med tort pågangsmot og iver gikk de fryktløse inn i oppgavene som ventet dem.

For å ha en funksjonell klubb måtte de danne et styre, de måtte sette seg inn i økonomi, lære seg hvordan de skulle søke om midler, treningstider, skaffe sponsorer, tilrettelegging for elitespill, innkjøp av utstyr og mye mer. Det var ikke de voksne som satte rammene, men ungdommene selv, det var gutta selv som styrte. Ryktene gikk om den nystifta klubben og det gikk ikke lang tid før stallen vokste. Gutta jobbet hardt og målrettet. Ved siden av å drifte klubben så var de alle selv aktive spillere på laget og spilte i Norges høyeste nivå.

Hjemmearenaen til Sunde IBK de to første sesongene var gymsalen på Sunde barneskole. De påfølgende sesonger var det Stavanger idrettshall og Tastavarden Fjellhallen. Sunde IBK jobbet hele tiden med retten om å få trene og spille i bydelen som de hadde tilhørighet i. Til slutt fikk klubben treningstid i Kvernevikhallen.

De første årene ble det mye tap, og en del av årsaken til dette var at Sunde IBK var et juniorlag som måtte spille i seniorserie pga. at ingen andre klubber i nærheten hadde rene Juniorlag. Idrettsgleden og motivasjonen gav stor fremgang år for år. Det var en stigning i årene 1996/1997 da debuterte de i Vestlandsserien, 1997/1998, 1998/1999 ble det 2. plass, men så i 1999/2000 ble det 1. plass og et spill i eliteserien var et faktum! Et mål vår nådd. Dette er et av høydepunktene i Sunde IBK sin historie.

Etter at gutta fikk ralle litt rundt og brife seg med triks og godt spill så ble eliteambisjonene lagt bort. Etter dette har Sunde IBK hele tiden vært blant de beste lagene på Vestlandet og flere ganger har de takket nei (!) til mulig opprykk, som følge av at et opprykk er veldig kostbart og fort kan knekke en klubbs økonomi. Gutta hadde ikke bare utviklet seg på det sportslige plan, men jaggu hadde de blitt noen gode økonomer også!

Etterhvert som gutta og spillere i klubben ble eldre og klokere, ja noen kanskje litt gråhåra og tynnhåra, ja da ble fokuset gradvis flyttet fra seniorvirksomheten og over til rekruttering av barn, ungdom og jenter. I 1992 ved oppstart hadde Sunde innebandyklubb rundt 15 medlemmer. Klubben har siden den gang vokst jevnt og trutt siden og er pr i dag oppe i over 200 medlemmer der hovedvekten av medlemmene er barn under 12 år!

At disse gutta har store hjerter og er gode som gull er det ingen tvil om! Uten deres drivkraft, håp, drømmer og omtanken for andre, ikke minst engasjementet med å være genuint opptatt av det å skape bredde fremfor topp, ville ikke klubben vært det den er i dag. Det står det stor respekt av!

Med et godt grunnlag i bunnen har klubben vokst seg stor og solid gjennom årene. Vi har god tilvekst av medlemmer i alle alder og begge skjønn. Vi har igjen mulighet å drømme om noe større, kommer Sunde IBK i fremtiden til å spille i eliten igjen? En ting er sikkert. Vi jobber hver dag med å ivareta alle medlemmer sin interesse, enten det er de aller minste med lek og moro, eller de litt eldre som vil litt mer, mor og far på sidelinjen og integrering for alle.

Med visjoner og verdier som «best på samspill» «det skal være gøy» «sosialt» «enkelt» «mestring» er det ikke vanskelig å forstå hvorfor innebandyen i dag har ca 21 500 aktive medlemmer fordelt på ca 298 innebandyklubber i hele landet! Det er med stor respekt og beundring at vi i dag, over 25 år etter at denne guttegjengen fra Sunde tok sitt skjebnesvangre valg, tok saken i egne hender og stiftet en klubb, Sunde IBK. Takket være dem kan vi se tilbake på over 25 år med historie, en historie fylt av mange gleder og sorger, nye vennskap er stiftet, nye familier er laget, bragder og høydepunkter, vekst, utvikling, ja listen er uendelig lang! Takk gud for at det finnes slike gutter som er uredde, gjør som de selv ønsker, går mot strømmen og har drømmer de følger etter!

Alle som er medlemmer av klubben kan være stolte!

For Sunde Innebandyklubb,
Mona Olsen Skoglund